Przemieszczanie się samochodem z punktu A do punktu B jest możliwe tylko wtedy, gdy poszczególne układy, elementy i podzespoły działają bez jakichkolwiek zarzutów. To samo tyczy się układu kierowniczego. Trudno sobie przecież wyobrazić prowadzenie własnego pojazdu bez sprawnej kierownicy. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że wspomniany układ jest bardzo intensywnie eksploatowany, dlatego z czasem będzie narażony na poważne uszkodzenia.
Spis treści
Maglownica w samochodzie – na jakiej zasadzie działa?
W tym miejscu warto zastanowić się nad tym, na jakiej konkretnie zasadzie działa maglownica w samochodzie. Mechanizm ten wcale nie jest zbyt skomplikowany, lecz najlepiej, gdy kierowcom opowiedzą o nim doświadczeni profesjonaliści z branży motoryzacyjnej. Wszystko odbywa się za sprawą obrotowych ruchów kierownicy, dzięki którym zębnik przekładni jest w stanie przekazać skręt na omawianą maglownicę. Następnie ruch jest przekierowywany na drążki i zwrotnice, a to skutkuje skrętem kół. O przekładnię kierowniczą trzeba regularnie dbać. Należy ją chronić przed:
- zanieczyszczeniami,
- zabrudzeniami,
- wodą i nadmiarem wilgoci.
Brud oraz zanieczyszczenia doprowadzają do powstania korozji, a to z kolei może się zakończyć oderwaniem zębów znajdujących się w zębniku. Prawidłowo konserwowana maglownica ma niebagatelny wpływ na poprawę bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu.
Skąd biorą się awarie w układzie kierowniczym?
Nie da się ukryć, że przekładnia kierownicza to bardzo ważny element, którego nigdy nie powinno się lekceważyć. Uszkodzenia w układzie kierowniczym mogą się brać przede wszystkim stąd, że do maglownicy dopuści się poważne zanieczyszczenia, zabrudzenia oraz wodę. Dochodzi do tego również wtedy, gdy kierowca często najeżdża na krawężniki, manewruje kierownicą w trakcie postoju lub też jeździ przez dłuższy czas z uszkodzonymi zębami zębnika i drążkami.
Uszkodzona maglownica – jak to rozpoznać? Wskazówki
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak rozpoznać uszkodzoną maglownicę w samochodzie. Wskazują na to typowe objawy uszkodzenia maglownicy, a mianowicie:
- dziwne stukanie i pukanie w okolicach maglownicy,
- trzaski,
- utrata właściwości smarnych użytkowanego oleju,
- występowanie krótkotrwałej blokady kierownicy,
- trudności w prowadzeniu samochodu,
- utrata maksymalnej zwrotności i stabilności samochodu,
- wycieki z maglownicy.
W przypadku zauważenia któregokolwiek z powyższych objawów należy jak najszybciej udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego. To właśnie w nim fachowcy dokonają przeglądu auta i postawią rzetelną diagnozę. Objawy powinny być zauważalne nawet dla mniej doświadczonych kierowców.
W zależności od stopnia uszkodzenia maglownicy konieczna okaże się jej regeneracja lub wymiana. W większości przypadków zaleca się jej naprawę, gdyż zakup nowej części niesie za sobą bardzo pokaźne wydatki, a nie zawsze jest to obowiązkowe. Co najważniejsze maglownicy nie trzeba wyjmować samodzielnie, gdyż zawsze mogą się tym zająć specjaliści (później na nowo ją zamontują, po sprawdzeniu szczelności i wykonaniu testu jakości).